Alla inlägg under januari 2009

Av Evelina - 30 januari 2009 20:29

Idag har jag tillbringat halva dagen med att leta efter mina smycken och jag önskar att detta är första gången men det har hänt tidigare.

Men den här gången har jag varit ovanligt smart vilket ledde till att halva dagen gick till att leta efter smyckena.

Jag vet ju inte hur ni är, men jag i varje fall brukar gömma mina smycken när jag skall resa bort en längre tid, känns som att utmana ödet att ha dem framme i en ask som det står smycken på. Så innan vi åkte till Sverige över jul så gömde jag dem som vanligt. Andra år har jag ibland glömt var jag gömde dem, för på samma ställe är ju dumt.......och har då fått leta ett tag men ändå ganska snart kommit på vad jag lagt dem.


Nu skulle jag vara riktigt smart och lura de eventuellt dumma tjuvarna rejält och gömde tre askar på tre olika ställen. Idag skulle jag ha ett halsband och gick till garderoben för att ta fram dem, hittade två askar ganska fort men den tredje var borta.

Jag var ju egentligen övertygad om att jag gömt alla i samma garderob men började nu och tvivla på mig själv vilket ledde till ett hysteriskt springande runt i huset och dragandes i diverse fickor, lakan, täcken och kläder. Var hade jag lagt dem ?

Jag tänkte men blev inte klokare, dessutom, när jag bestämt mig för något så blir jag enveten. Så smyckena skulle hittas om det så skulle ta hela dagen !

Ja nu undrar ni förstås hur det hela slutade eller om jag bara tagit en paus i letandet för att underhålla er. Nä, jag har hittat dem och gissa var !

Inuti örngottet, längst ner i den lilla fickan, bland gästkuddarna i garderoben, låg den lilla asken så fint och väntade på att jag skulle hitta den.

Det är dumt, jag vet, men erkänn att det är ett bra gömställe !

Av Evelina - 29 januari 2009 21:37

Att jag inte skrivit på så länge.........

Fick ett mail precis från en kompis som skrev att det var så roligt att läsa och jag tänkte nä, nu måste jag skriva ett inlägg.

Ja, vad händer då vå aupair har ju kommit , Petra, funkar jättebra och hon är till stor hjälp.

Philip går i skolan som vanligt. Det märks att han verkligen har kommit in i klassen och vant sig nu, de senaste är att jag inte får följa med upp utan fått lämna honom vid övergångstället och säga hejdå där och så har han gått sista biten upp själv. Det hela bottnar nog att jag för någon vecka sedan skulle lämna honom på early morning i matsalen och utanför dörren, av glas ! , pussar jag honom på kinden. Då säger Philip, mamma det är pinsamt inför de stora pojkarna, oops tänkte inte på det. Så nu tar han de säkra förre det osäkra och lämnar morsan nere vid övergångstället istället.


Felicia kämpar på , hennes språk har verkligen utvecklats de sista och hon talar flytande engelska nu. Hon däremot är ju Fröken Duktig, och springer direkt till fröken om någon gör något man inte får och berättar. Rgeler är till för att följas och det ser hon till att de görs !  Hamnar ju natruligtvis i meningskiljaktigheter då och då. Inget allvarligt men ändå upprörande om du frågar henne.


Själv har jag fått min trädgårdsdesignkurs nu och siktar på att börja denna veckan vilket jag nog inte hinner då coffemorning, klädreor och sociala aktiviteter tar upp mina dagar, skämt åsido, jag har inte hunnit börja än. Men från och med nästa vecka skall jag vika en dag till kursen så jag verkligen hinner. Jag ser verkligen fram emot det ialla fall.

Henrik jobbar på är på konferens med kontoret idag till imorgon var visst någon enkätunderslkning som skulle göras om hur det är på kontoret, socialt och så. Jag för min del är helt övertygad om att det är en undercover för att festa loss ordentligt och slippa jobba i två dagar, eller vad säger du Henrik ? (han läser bloggen men jag sätter hundra kronor på att han ändå inte kommenterar det här. Lika bra förresten får då får ju jag rätt eller hur ?).

Det skall bli kallare igen här nu med minusgrader men idag var det en strålande vårdag med klarblå himmel och sol. Jag har varit ute och ridit med Sue i nästan tre timmar och njutit.

Sen har jag varit riktigt duktig och städat kökslådorna idag, fy vad tråkigt, men nu är det gjort !

Igår var jag och Petra på svenska ambassaden och hämtade mitt nya pass och när vi ändå var i London, det spöregnade hela dagen, så passade vi på att gå i lite affärer på Oxford street. Handlade lite kläder men tittade mest.

Imorgon är det fredag, Philip skall ha med en kompis hem och sen på lördag är dagen splittad mellan två kalas så vi får vackert vara hemma.

Så imorgon skall presenter och kort inhandlas till kalasasen och jag skall handla nya krukväxter till köket, det får bli något vårigt nu när kylan skall bita tag i landet igen !

Det positiva är ju att man kan roa sig att se alla engelsmän halka omkring och se vettskrämda ut igen.

Nu skall jag roa med mig med en kopp te och avsnitt av Macken, kommer ni ihåg den ? Sjukt rolig, så ring mig sen !


Av Evelina - 17 januari 2009 20:19

Efter att barnen i förmiddags stått 30 minuter och tittat i fönstret så kom hon, äntligen, tyckte dem och blev så till sig att de gick och gömde sig. Vem är det då ? Petra förstås vår nya aupair.

Barnen tycker det är jätteroligt och vi med förstås.

Så idag har vi börjat visa henne runt först i huset, gick ganska fort, sen trädgården, gick ännu fortare, och kvar har vi då förstås Sevenoaks med omgivningar. 

Nu har vi precis ätit Tacos, barnen har valt, och har lördagsmys i tvsoffan.

För övrigt så har våren kommit ialla fall när solen skiner som idag. Då är det underbart !

Återkommer med lite bilder imorgon !


  

Av Evelina - 14 januari 2009 22:06

Inget nytt under solen här, dagarna går sin gilla gång.

Jag har skickat efter kurs i träsgårdsdesign från Sverige, en nätbaserad kurs som är på 4-6 månader, det skall bli roligt.

Sen var Penny här på Kaffe i tisdags, Penny är en mamma från Philips klass som är i den kyrkan där alphakursen är. Hon är jämngammal med mig och vi har jättetrevligt ihop samt Philip och Matthew har roligt tillsammans. Det är roligt när man träffar nya vänner.

Idag har jag varit på Yoga med Bea på Henriks jobb och sen var vi ute och åt lunch tillsammans, trevligt det med.

Imorgon skall jag rida det skall bli jätteroligt.

Philip skall ha med sig kompis hem både torsdag och fredag, varför gick jag med på det ? Anyway det är ju roligt att han har kompisar !

På Lördag kommer Petra, vår nya aupair det skall bli roligt och spännande, barnen väntar och väntar......

Inga roliga bilder har jag och visa för er idag men kanske nästa inlägg.


Av Evelina - 11 januari 2009 21:58

När jag utanför dörren imorse så möttes jag av 5 plus och vårsol, underbart. Vädret är verkligen skiftande då jag igår frös häcken av mig i flera minusgrader.

Så vi gick till Bradbourne Lakes som är 5 minuter härifrån och matade ankorna i vårsolen och njöt.

Sen bild på Felicias ansiktsmålning som hon fick på kalaset igår, det skall föreställa en fjäril för er alla som inte kan se detta !!!!!!!!

Imrogon skall jag till tandläkaren och laga ett hål så nu skall jag ta reda på vad bedövning heter på engelska.

Av Evelina - 10 januari 2009 21:35

Eller vad skall man säga. Jullovsbubblan är spräckt, barnen har gått en halv vecka i skolan och vi snart varit tillbaka i Sevenoaks i en vecka.

För er som inte vet så har vi varit i Sverige från den 18 dec. till 4 januari. Hunnit med att träffa lite vänner, släktingar, firat jul, nyår, födelsedagar och annat trevligt. Barnen har träffat gamla kompisar och lekt.

Så roligt och trevligt att få chansen att träffa familjen igen många dagar och hinna prata i lugn och ro.

Dessutom hann vi med ett teaterbesök på operan med barnen och såg Mary Poppins och för er alla läsare som har barn, beställ nu, med en gång biljetter och gå och se den. Underbar,underbar,underbar och helt otroligt bra.

Mina bägge barn satt superkoncentrerade i tre timmar och bara njöt, underbart att se i denna tidsålder av datorer och tvapparater som flimrar och  brusar hela tiden.

Annars så är vi förstås inkastade i verkligheten fort, idag har jag varit på barnkalas med Felicia på typ lekochbuslandet i två och enhalv timme, sjuk hög ljudnivå. Sen mötte vi upp mats och Bea på puben med barn för att prata lite och ta ett glas. Sen raka vägen till resaturang för att äta lite.

Sen somnade jag en stund medan barnen och Henrik tittade på James Bond- Goldfinger, ni kan ju räkna ut hur mycket jag uppskattar james bond då jag somnade men barnen och Henrik är nöjda.  

Annars så skall det väl lunka på som vanligt nu tror jag.

Vi har vinter i sevenoaks med lite snö och svinkallt typ tio-fem minusgrader på dagen och svinhalt överallt. Vinterdäck existerar inte här så alla kör med sommardäck på is och snö och halkar omkring i lågskor och ser vettskrämda ut. Alla undrar frenetiskt varför skolor och samhälle inte stänger ner när denna bistra vinter nått landet. Man riskerar ju bådde liv och lem när man måste gå på halkiga gator.

Själv tycker jag det är det lite som en komedi att studera dem och deras skräckfyllda ansikten trots allt så var det väl monthy python som skrev: always look onthe bright side of life - eller ???? Jag gör mitt bästa i varje fall i ullmössa, långkalsonger,vantar och tjocka vinterkängor och jacka.

Philip har fått ett privlige från skolan att dra på joggingbyxorna från jympan över shortsen, det är ju tacksamt då det är tio minus på morgonen att slippa gå i knästrumpor och shorts eller vad tycker ni ?

Felicia däremot förväntas gå i tunna skinnsandaler till skolan i motsvarande väder men där sätter jag stopp och drar på goretexkängorna sen får skolan säga precis vad de vill..... Här är man rebell då man går ifrån uniformslistan på detta sättet och få vara beredd att få ett brev hem från rektorn där man ombedes följa klädkoden. Hittills har jag klarat mig från brev troligen pga. att fröknarna har fullt med att inte halka på skolgården i sina tunna sommarskor...... 



Ovido - Quiz & Flashcards