Alla inlägg under november 2008

Av Evelina - 20 november 2008 19:41

men det har jag inte. Har liksom inte haft sa mycket att skriva om det sista. Har rullar allt pa i vardagen och julhysterin har drabbat England. Alla engelsman sager att nu blir det bara varre och varre. JAg ser fram emot julen. Nasta vecka skall jag hanga upp mina adventsstjarnor. Sen ovar vi for Lucia med barnen vi skall ha lussefest den 14 dec i svenskgruppen.

Ja vad har jag mer att beratta, Crille och Malin kommer idag skall bli jatteroligt, barnen star och glor i fonstret sen den sista timmen och kan inte forsta varfor de inte kommer.

En rolig sak, eller rolig och rolig vet jag inte men ialla fall.

Min dotter har borjat slass i skolan, min lilla gumma. 

Hon slar helt enkelt till den ungen som inte fattar eller hon tycker ar dum. Detta ar ju ett otyg och valdigt dumt, men nar inte spraket racker till tar man till knytnavarna. Hur som heslt sa gar det inte och prata med Felicia om det dels sa ar hon fyra ar och sen sa blir hon bara ledsen. Hon vet innerst inne att hon inte skall sla men hon blir frusterad och gor det anda. Hennes froken ar dock cool och forstar situationen.

Jag kan ju bara saga att jag vet ett barn till som slogs nar hon inte fick som hon ville, och det ar darfor jag tycker det ar lite roligt, men jag tanker inte avsloja vem........

Annars sa hinner jag nog inte skriva sa mycket mer innan sondag da Crille och Malin ar har,sa trevlig helg pa er alla.

Av Evelina - 14 november 2008 14:45

Ikväll skall vi myskväll och riktig myskväll som mina barn uttrycker det.

Har laddat upp med popcorn och chips och Felicia har jag lovar nonstop, eftersom nonstop inte finns i England är det numera guld i Felicias ögon. Hon älskar nonstop och nuförtiden är det bara vid speciella tillfällen som skattkistan med nonstop öppnas och ikväll är det ett sånt tillfälle. Så är det någon därute som vill göra Felicia glad skicka ett paket nonstop.

Philip däremot blir sur då han inte äter godis då han blivit lovad tusen kronor av mormor om han lyckas hålla upp till jul- vilket han faktiskt kommer att klara.

Annars har jag rännt stan runt efter gogos som är några små samlar figurer som många i Philips klass samlar och byter på-ungefär som jag samlade och bytte bokmärken när jag var liten.

Nu är det då stört omöjligt och hitta gogos här så jag vet inte. Han kommer bli störtsur när jag inte hittat något men vad skall man göra ?  Vi får beställa hem från nätet förmodligen om jag hittar några där.

Själv har jag simmat idag, har redig träningsvärk i kroppen efter att ha tränat hårt denna vecka på gymmet så idag blev det 30 minuters simning.

När barnen kommer hem skall vi baka kladdkaka till efterrätt.

Idag har jag gjort framsteg i vår veckoshopping det har varit saker som jag inte kunnat hitta och verkligen saknat som jag idag hittat; osötat ströbröd-köpte sötat som är lätt att hitta men det var hälften strösocker och hälften bröd,uräckligt; sambal oelek som inte heter det här utan helt enkelt chrushed chilipaste som jag fått lära mig idag.

Sen hittade jag malen kardemumma och riktig jordgubbsylt, ni vet som är lite rinnande och inte har gelekonstistens som alla andra sylter vi provat. Den här sylten var fransk och därmed bra. Det enda jag inte hittat är svartvinbärsgele-engelsmännen hävdar med bestämdhet att björnbär och svarta vinbär är nästan likadant men i min värld är det inte det ialla fall.

Vad gäller mat måste jag åka en sväng till IKEA nästa vecka då kaviaren håller på och ta slut och då kan man passa på att köpa riktigt vaniljsås för det är något som engelsmännen inte kan göra heller. Falukorv och lingonsylt finns inte heller här så det får också åka ner i matkassen, synd att IKEA inte säljer svartvinbärsgele.  


Av Evelina - 13 november 2008 20:27

Många saker här i England är likt Sverige och många saker är olikt Sverige så klart men det är ändå märkligt vi är inte så långt ifrån varandra.

Jag vet inte om ni såg Debatt häromdagen på TV som handlade om förskolan där man vill begränsa barns tid och ge dem rätt till fem veckors semester och herregud viket liv det blir. Hundra människor har hundra åsikter och alla tjafsar fram och tillbaka, om att jag minsamm var alltid sist på dagis och det var mysigt, till att någons barn inte började för än de själva ville börja. Vem har rätt vem har fel ingen vet. 

Jag tror att alla föräldrar vill vara så mycket som möjligt med sina barn men jag tror också att samhället gör att folk inte ser sina möjligheter. I Sverige har vi en jämställdhetsdebatt och en politik som gör att vuxna männsikor värderas utifrån sitt arbete till största del och skall man gå emot det så går man mot strömmen och blir ifrågasatt.

Här i England finns det utrymme för alla på ett sätt som jag ialla fall inte sett i Sverige, det finns vuxna som jobbar heltid bägge två och de lämnar sina barn på skolan 8:30 och hämtar sina barn på skolan vid 16:00. Hur då tänker ni jo man delar på det ena veckan jobbar ena lite mindre och nästa vecka lite mer. Det finns en flexibilitet på arbetet där det ges utrumme för lösningar som passar individen. Sen är ju många barn i princip helt hemma tills de börjar skolan vid fyra år vilket gör att många föräldrar är hemma med sina barn en längre tid och trots att de kanske varit borta från arbetet i tio år så finns det utrymme för dem att komma tillbaka.

Min andra fundering är skolan Philip sa något så klokt häromdagen när vi pratade om skolan han sa att det är skönt att de är de vuxna som bestämmer på skolan här och inte alla barn som det var i hans skola i Sverige, hur menar du frågar jag. Jo för när det vuxna bestämmer så vet man vad som gäller, det tycker jag om!

Utan att ens veta det så tror jag Philip hade satt fingret på svenska skolans största problem.

Annars mår barnen bra Philip hade med sig en kompis hem häromdagen Tom de hade jätteroligt och de verkar trivas bra tillsammans. Jag och Toms mamma går Alphakurs tillsammans och känner varnadra ganska bra och Tomhar en lillasyster som är ett år yngre än Felicia. Tänkte vi skulle bjuda hem dem en helg så barnen får leka lite.

Annars börjar nu i slutet av november Christmas Social där det är en massa trevliga sociala tillställningar via skolor och annat. Sen är det ju julmarknader, julspel och andra grejer så just nu är det fullt upp fram tills det bär av till Sverige i mitten av december. Skall titta på julgran nästa vecka jag skall ha en liten tänkte jag några veckor här hemma som nog får tas ner innan vi åker  hem för jul. Jul är stort här i England det märks, jag gillar ju jul så jag ser fram emot alla julsaker som bara poppar upp varje dag uppe i stan.

Av Evelina - 10 november 2008 20:38

Usch hela dagen har det regnat nonstop, ingen hejd.

Det var tur vi hade playgroup i eftermiddag hemma hos Ulrika så eftermiddagen gick fort.

Annars intet nytt, skall börja titta på julklappar imorgontänkte jag men såg att det skulle bli fint väder man kanske skulle ta en långpromenad istället i Knole Park.

Henrik är ute ikväll så jag skall slappa i soffan nu, barnen ligger och lyssnar på varsin saga på bandspelaren varsin skiva av Morfar Prosten. 

Av Evelina - 9 november 2008 16:48

I helgen var som sagt alla mammor på spahelg på Eastwellmanor, en gammal stor engelsk herrgård byggd i sten och inuti med gamla träpaneler med mönster och spisar överallt. Hur mysigt som helst. Först åt vi lunch sen var vi på spaavdelningen fick en behandling och eftermiddagen avslutades med traditionell engelsk afternoon tea med smörgåsar, scones med sylt och clotted cream och kakor och gott te.

Vi satt i stora skinnsoffor och fåtöljer framför en brasa och bra njöt  utanför blåste och spöregnade det, hur mysigt som helst.

Sen åt vi middag och satt uppe pratade till klockan var halv två. Imorse efter frukost så började jag dagen med en pedikyr och framåt mitt på dagen bar det av hemåt igen.

Det var roligt för jag fick tillfälle att prata lite med många som jag inte haft chansen att prata med så mycket förut och sen så var det ju inte massor med barn som avbröt hela tiden så man fick prata färdigt med varandra.

Barnen har haft Henrik för sig själv och verkar ha haft bra även om inga svar är direkt uttömande om vad de haft för sig varken från barnen eller Henrik.

Hoppas ni alla som läser haft en bra helg också.  

Av Evelina - 7 november 2008 21:56

som faktiskt har lyst hela dagen idag, underbart !

Annars började jag dagen med coffemorning, ni som läst bloggen tidigare vet att det är julpysseltider här och idag var det Felicias klass men det var på intet sätt betungande och inga grejer som skulle med hem och pysslas med. Två leksaker ien påse var allt och det kan till och med jag klara av utan att få ett hysteriskt anfall.

I soffan sitter två trötta barn idag som varit uppe allt för sena kvällar när farmor har varit här och som nu tittar på TV henne. Hon åker imorgon och de vill så klart suga ut varenda sekund de kan innan hon åker.

Själv åker jag på spa imorgon med mammagänget från playgroupen, skall bli jätteroligt att få prata i lugn och ro, softa lite, äta gott och bara ha trevligt. Inte får att jag har det otrevligt i vanliga fall men ni förstår säkert vad jag menar.

Önskar alla mina läsare en trevlig helg och tackar samtidigt alla er som kommenterar min blogg, alltid lika trevligt. Antalet läsare ökar hela tiden och man undrar ju lite vilka ni är.




Av Evelina - 5 november 2008 17:40

Som ni alla vet så segrade ju Obama inatt och Philip som varit lite intresserad av valet frågade imorse vem som vann när vi satt i bilen på väg till skolan. Jag sa att Obama vann och att det innebär att det är en historisk dag idag när Usas förste svarta president blivit vald och att det kommer stå i historieböckerna framöver.

Vet ni vad min kloke och oförstörde son svarar ?

Varför är det historiskt? Finns det inte så många svarta i USA ? Det är ju en ny vinkling av det hela eller hur ! 

Annars så har Anne-Marie kommit igår. Barnen är överlyckliga och just nu spelar det spel.

Höstvädret fortsätter här på ön så idag blir soppa till middag.

Av Evelina - 4 november 2008 22:25

Idag har Felicia haft en kompis här från klassen på eftermiddagen, här i England kallas det att organisera en playdate. Så det har jag gjort idag. Flickorna hade roligt, men de är trötta när de varit i skolan från 8:30-15:15 och orkar knappt leka. Men idag lekte de jättefint hela tiden.

I England förväntas en playdate innehålla tea vilket man äter mellan 17:00-17:30 sen förväntas man också gå hem när klockan sex senast. Klara regler på hur saker skall göras så man inte råkar trappa någon på tårna idet här överartiga landet.

Nåja Felicia somnade iallafall nöjd innan huvudet hade landat på kudden.

Annars har jag kommit igång med träning igen igår var jag på step och idag på gymet och imorgon skall jag ha genomgång med tränaren på gymet för attt gröa lite förändringar i programmet. Sen är det ju alphakurs imorgon vilket skall bli jätteroligt, det var ju upphåll förra veckan det kändes faktiskt tomt.

Svärmor är på väg hit landade på heathrow för en stund sedan skall stanna till på lördag. Hon skulle ju åkt med Sterling egentligen men fick boka om till BA. Hoppas hon får pengarna tillbaka.

Förresten en fråga till någon som är mer lärd än mig och som läser denna blogg.

Skulle köpa kardemumma idag, malen alltså men här säljs bara hel kardemumma var gör man med hel kardemumma?, förresten är det lätt att krossa kardemumma ? 


Ovido - Quiz & Flashcards