Alla inlägg under december 2008

Av Evelina - 22 december 2008 19:32

Nu är jag och barnen i Sverige sen i torsdagskväll. Vi har hunnit med massa rooliga saker men roligast är att barnen kan träffa isna kompisar. Felicia har lekt med Elin och Philip med Daniel och vilken glädje det var för dem att träffas igen.

Jag har haft tjejkväll med Linda och Soile igår och är aningen seg, tyvärr så var det strom och  regn så det blev inget bad ute men det för vi ta en annan gång. Julklappshandling med Emelie igår innan tjejkvällen, och idag en halvdag i Alingsås har vi också hunnit med.

Imorgon kommer Henrik och jag skall klippa mig och färga hårert (äntligen) sen är det jul och efter det ännu fler roliga saker att göra och vänner att träffa.


Av Evelina - 17 december 2008 16:17

Här kommer en resume från de senaste veckans alla julaktiviteter. Barnen har gjort varsitt julspel och vi har haft avslutningar.

Philip var lagom road på sitt julspel han var i kören, men han stod blickstilla sjöng högt och tydligt och var jätteduktig. Vilket han även var i kyrkan på julavslutningen igår erkännas skall dock att han satt jämte sin lärare Mr. Keyes så han hade inte så stor chans att göra annat än att sitta stilla.

Felicia däremot älskar ju att vara i fokus och sa till alla andra småtjetjer på sitt julspel att vara tysta så fort de andades, Miss Harris hade ju sagt att alla skulle vara tysta !

Sen hade svenskgruppen lussefest i söndags med Luciatåg, på något sätt känns det så mycket mer svenskt med lusse i England. Alla barnen var jätteduktiga och sjöng jättefint.

Sen har jag, Bea och våra tre tjejer som går på Wallyhall ett litet lussetåg för flickornas klasser, vi var tre vuxna och tre barn som lussade för 30 talet småtjejer som satt blickstilla och knäpptysta. Jag är ju dessvärre inte så bra på attt sjunga men är man bara tre vuxna så får man helt enkelt gilla läget och ta i för fulla muggar ändå. Vilket jag gjorde, det är väl tur att engelsmännen är artiga och klappar händer fast det är lite falsksång. Men alla uppskattade det jättemycket och det var roligt för Felicia att visa detta för sina klasskompisar.

Annars är det första jullovsdagen för oss alla idag så vi har slöat och packat, imorgon bär det av till Sverige. Skall bli roligt att träffa familj och vänner igen.


Av Evelina - 7 december 2008 21:11

Ja, här i England har kylan verkligen lagt isg över landet, idag har det varit minusgrader hela dagen och svinkallt. Jag är glad att vi har tvåglasfönster, ett par vänner till oss har englas ni kan ju gissa hur glada de är nu i minusgrader tider.....

Annars så var jag och Henrik ute och åt middag med Philips klassföräldrar jättetrevligt med en del vin och helt plötsligt var klockan halv ett. Så imorse när jag skulle till kyrkan var jag lagom trött men när jag väl kom dit var det lika trevligt som vanligt. Sen kom Bea och flickorna och vi övade lite på vårt luciafirande på Wallyhall som vi skall ha på onsdag. Annars är kommande veckan full av julspel och andra trevliga saker. Lovar att jag skall vara duktig med kameran så ni får se bilder.

Av Evelina - 5 december 2008 23:09

Här kommer de då som utlovat judobilder.

De blev liksom bara två, en först innan då var allt lite spännande liksom, en precis innan Philip åker i golvet. Sen kom jag liksom av mig, eftersom han inte försökte komma upp igen då ville jag bara skrika klå till honom för helvete. Men nu hade ju judotränaren sagt att även föräldrar kunde göra så att barnen fick en anmärkning om man sa något eller skrek det är strängt förbjudet. Så jag satt lydigt och såg på eländet, stackars Philip. Nu är det ju så att Philip brydde sig inte så mycket om att han inte vann han var glad att han vågade sig upp framför alla åskådare och tur är väl det.....

Men nästa gång tänker jag skrika ialla fall och stå längst bak så ingen ser vems mamma det är som ropar.

Har inte fått någon kommentar på min fina julgran, kom igen nu alla mina trogna läsare, fin eller ful vad tycker ni ?

Har lagt upp en omröstning också så nu har ni er chans att påverka vad vill ni har mer av ?

Sen har jag varit på svenska lunchgruppens jullunch idag och ätit årets första julmat, supergott och trevligt.

Jullunchen var i ett hus på 1000 kmv som var helt nyrenoverat och nygjort hur fint som helst. Det är verkligen roligt att se så fina hus, sen är vi svenska på de här luncherna också så vi får gå husesyn något som man inte gör i England annars.

Imorgon skall jag och Henrik ut på julmiddag på mexikansk restaurang ? med alla föräldrar i Philips klass det skall bli jätteroligt.

Av Evelina - 4 december 2008 23:05

Hej på er !

Här kommer lite bilder. Några är från Felicias julmarknad där hon var Santas helper ihop med sina klasskompisar egentligen gjorde de inget särskilt mer än att följa tomten till hans grotta men hon tyckte förstås att det var spännande.

Sen några bilder från när Crille och Malin var här.

Idag fick Philip diplom i skolan att han var Star of the day, han är mycket stolt då han trodde att han aldrig skulle få det. Bilden är när han håller diplomet.


Sen slutligen några bilder på vår julgran, vi har satt upp alla julgrejer igår och jag har falerat totalt och köpt en plastgran eftersom den ändå skall lämnas över hela julen så tyckte jag det var trevligt att den kan stå några dagar i januari när vi kommit tillbaka och så kan barnen så ha en julgransplundring. Jag köpte den dyraste och den är okej. När man då ändå köpt en plastgran och övergivit sina övertygelser kan man ju löpa hela linan ut och påhejad av barnen i affären så köpte vi färgade ljus till den. Så årets julgran en Kalle Anka julgran så det smäller om det om än fejkad. Jag gillar dock ljusen så det tänker jag inte överge i första taget.


Skall skicka bilder på Philips judograding också han gjorde väl ingen större succe då han bara gav upp och var hemskt blyg inför alla föräldrar som var där. Han gradade två band på det vita bältet det minsta man kunde få men det var många som bara fick två så han var trots allt nöjd. Jag tycker det var modigt att bara gå upp så inför alla, det var första gången han gjorde det någonsin. Bilder kommer imorgon.

 Idag har varit och ridit men en tjej som har två hästar, stora hästar, så jag börja redan känna träningsvärken i låren och rumpan men fantastikt roligt var det att få rida igen och jag längtar till nästa gång redan.

Skall försöka skriva lite mer regelbundet igen, men nu bär snart av det till Sverige vi åker den 18 dec redan  så jag skall väl inte lova för mycket.  


Ovido - Quiz & Flashcards